Jawapan paling banyak diminta
Tambahan Terbaru
Travian Answers
Mulakan dengan soalan anda
Cari dengan menjawab soalan
Untuk mendapatkan jawapan, pilih kategori utama dan sub-katergori sehingga jawapan anda dipaparkanl di bawah. Jika persoalan anda masih tidak terjawab, anda boleh terus menghubungi kami.
Saya ada soalan berkenaan..
Cari dengan kata kunci
Anda boleh mencari jawapan dengan menaip kata kunci yang berkaitan dengan persoalan anda. Contoh: Anda hendak tahu bagaimana hendak memusnahkan bangunan? Cuma taipkan "musnah" dan lihat jawapan yang berkaitan dengan kata kunci ini.
Cari dengan sitemap
Anda lebih suka mencari melalui sitemap biasa seperti yang digunakan pada laman web kegemaran anda? Tiada masalah, gunakan Answers sitemap-navigation untuk mencari jawapan anda.
CodeX Victoria - Perbandingan Ciri
Apa | Travian: Legends | Travian: Codex Victoria |
Umum | ||
Tutorial | Tutorial dan sistem tugas lama | Tutorial digantikan oleh sistem onboarding baru. Antara perubahan: pengembaraan tidak luput, kesihatan pahlawan diperbaharui semula ketika naik tahap, item sumber ditambah kepada inventori pahlawan. |
Peta | Flat 801 x 801 (Domain Antarabangsa) Flat 401 x 401 (kebanyakan domain lain, termasuk Anglosfera) |
Europe 801 x 801 (Domain Antarabangsa) Europe 401 x 401 (kebanyakan domain lain, termasuk Anglosfera) |
Wilayah-wilayah | Tiada wilayah | 87 wilayah yang boleh ditakluki |
Permulaan Lanjut | tidak | Kampung pertama anda bermula dengan semua lapangan sumber pada tahap 5. Anda akan terus memiliki 6 peneroka dan CP yang mencukupi untuk meneroka 2 kampung tambahan. Anda akan diberikan 75% daripada CP yang diperlukan untuk meneroka kampung yang keempat. |
Mata Kemenangan | tidak | Satu persekutuan mempunyai >50% kawalan wilayah dan masa matang "pegangan" telah tamat. Mereka boleh menggunakan kuasa artifak dan persekutuan mereka mengumpulkan mata kemenangan. Mata kejayaan yang diperolehi oleh persekutuan anda setiap hari boleh disemak di dalam gambaran keseluruhan wilayah. |
Puak-puak | 3 (Gaul, Teuton, Rom) | 5 (Gaul, Teuton, Rom, Mesir, Hun) |
Bangunan puak | Semua bangunan nampak sama bagi setiap puak | Setiap puak mempunyai visual bangunan yang berlainan |
WoW | ya | tidak |
Tentera bergabung | tidak | ya |
Tentera dimajukan | tidak | ya |
Laluan dagangan | Anda boleh membuat laluan dagangan ke kampung-kampung anda sendiri, ke Keajaiban Dunia perikatan/gabungan anda dan ke kampung-kampung yang mempunyai artifak di dalam perikatan/gabungan anda. | Anda boleh membuat laluan ke kampung-kampung anda sendiri |
Bangunan pejabat dagangan | Kesan berganda | Kesan berganda |
Gelanggang latihan | Kesan berganda | Kesan berganda |
Slot bangunan | Akaun Rom mempunyai satu slot bangunan tambahan. | Kampung Rom mempunyai satu slot bangunan tambahan. |
Kapasiti gua dan kapasiti saudagar | Setiap akaun mempunyai kapasiti gua dan kapasiti saudagar yang bergantung pada puak akaun. | Setiap kampung mempunyai kapasiti gua dan kapasiti saudagar yang bergantung pada puak kampung. |
Pelayan tamat | Pelayan tamat apabila Keajaiban Dunia yang dimiliki oleh seorang pemain atau seorang Natar mencapai tahap 100. | Pelayan tamat selepas 180 hari. |
Bangunan-bangunan | ||
Hospital | tidak | Hospital adalah bangunan khas yang memberikan pemain pilihan pemulihan untuk askar yang tercedera di dalam pertempuran. Lihat semua butiran pada pos di atas. |
Artifak | ||
Nama | Dipanggil artifak | Dipanggil kuasa purba |
Ketersediaan | Rahsia Arkitek, But Berkuasa, Mata Helang, Kawalan Diet, Pelatih Berbakat, Penyimpan Utama, Pengeliru Musuh, Durjana, Pelan Pembinaan Keajaiban Dunia | Rahsia Arkitek, But Berkuasa, Mata Helang, Kawalan Diet, Pelatih Berbakat, Penyimpan Utama, Pengeliru Musuh |
Menakluki | Boleh ditakluk dengan memusnahkan perbendaharaan di dalam serangan dengan wira sekiranya pemain mempunyai perbendaharaan yang cukup besar di kampung mereka. | Sebaik sahaja perikatan menakluki sebuah wilayah, perikatan tersebut akan dapat mengakses kuasa purba yang boleh diaktifkan di dalam kampung yang mempunyai perbendaharaan yang cukup besar. |
Pengaktifan | Ia diaktifkan secara automatik 24 jam selepas ditakluki. | Ia perlu diaktifkan secara manual setiap 24 jam; kuasa purba yang sama boleh diaktifkan sekali sahaja bagi setiap ahli perikatan. |
Tempoh kuasa | Aktif secara kekal. | Ia perlu diaktifkan secara manual setiap 24 jam; kuasa purba yang sama boleh diaktifkan sekali sahaja bagi setiap ahli perikatan. |
Pengehadan kuasa | Anda boleh menangkap maksimum 3 artifak, dengan hanya 1 artifak yang unik atau yang mempunyai kesan pada seluruh akaun. Lebih daripada 3 artifak boleh dipegang bagi setiap akaun. Artifak boleh ditangkap dengan menakluki seluruh kampung yang menyimpannya. Hanya 3 artifak yang tertua akan menjadi aktif, dengan hanya 1 artifak yang unik atau yang mempunyai kesan pada seluruh akaun. Sekiranya terdapat 2 artifak dengan kesan terhadap seluruh akaun di antara 3 artifak tertua seseorang pemain, artifak yang keempat tertua akan menjadi aktif. Pengecualian bagi tangkapan sendiri: Anda boleh menukar artifak di antara kampung akaun anda dengan wira, walaupun sekiranya anda sudah mempunyai 3 artifak atau lebih. |
Semasa di Travian: Legends, artifak tersebut akan sentiasa aktif bagi kampung atau akaun yang memilikinya; tetapi kuasa purba di Travian: Codex Victoria perlu diaktifkan. Ianya boleh diaktifkan sebaik sahaja perikatan pemain mencapai >50% kawalan wilayah dan telah memegang wilayah tersebut selama 24 jam. Untuk mengaktifkan kuasa purba, seorang ahli perikatan hanya memerlukan perbendaharaan tahap 10 bagi kuasa purba dengan kesan terhadap kampung, atau perbendaharaan tahap 20 bagi kuasa purba dengan kesan terhadap akaun. Terdapat beberapa pengehadan secara semula jadi: Bagi setiap kampung, hanya satu kuasa purba boleh diaktifkan, dan bagi setiap akaun, hanya satu kuasa purba yang memberi kesan kepada seluruh akaun boleh diaktifkan. Oleh itu, sejumlah dua kuasa purba boleh mempengaruhi satu kampung. |
Menakluki | ||
Kampung: | Apabila anda menakluki satu kampung yang dimiliki oleh akaun milik puak lain, puak bagi kampung tersebut akan bertukar kepada puak akaun anda. Semua bangunan yang khusus bagi puak tersebut akan hilang. | Apabila anda menakluki satu kampung yang dimiliki oleh akaun milik puak lain, puak bagi kampung tersebut akan kekal sama. Semua bangunan yang khusus bagi puak tersebut akan kekal, melainkan ianya dimusnahkan semasa ditakluki. Puak akaun anda akan kekal sama seperti pendaftaran anda. |
Natar. | Apabila menakluki sebuah kampung Natar, kampung tersebut akan dimiliki oleh akaun anda dengan puak-puak di dalamnya. | Apabila menakluki sebuah kampung Natar, kampung tersebut akan dimiliki oleh puak kampung penghulu. |
Pengasasan | ||
Di mana | Tiada pengehadan | Anda hanya boleh tinggal di wilayah yang mempunyai wilayah di sekelilingnya yang mempunyai lebih daripada 4,000 populasi. Terdapat beberapa wilayah yang anda boleh tinggal pada bila-bila masa (wilayah pusat). |
Kampung | Apabila membuka satu kampung yang baru, kampung tersebut dimiliki oleh puak yang sama dengan akaun tersebut. | Apabila menakluki satu kampung yang baru, kampung tersebut dimiliki oleh puak kampung peneroka tersebut. |
Pengembaraan dan item wira | ||
Item wira | Memakai item daripada puak lain tidak akan mempertingkatkan unit anda. | Memakai item daripada puak lain akan mempertingkatkan nilai unit daripada puak tersebut di dalam kampung semasa. |
Item dalam pengembaraan | Wira anda hanya boleh menemui item bagi puak akaun tersebut. | Wira anda hanya boleh menemui item bagi puak akaun tersebut. |
Askar dalam pengembaraan | Wira anda hanya boleh menemui askar bagi puak akaun tersebut. | Wira anda boleh menemui askar daripada puak dia semasa dia memulakan pengembaraan tersebut. |
Standard | Standard item wira mempengaruhi pergerakan askar di kalangan ahli perikatan. | Standard item wira mempengaruhi pergerakan askar di dalam gabungan. |
Gabungan | ||
Saiz | Setiap perikatan boleh memasuki maksimum 3 gabungan yang berlainan. | Setiap perikatan boleh menyertai satu gabungan yang terdiri daripada maksimum 4 perikatan (lihat butir-butir di dalam pos di atas ini). |
Bantuan | Pemain boleh membantu mana-mana kampung. | Pemain boleh membantu diri mereka sendiri, perikatan mereka dan setiap perikatan di dalam gabungan yang sama. |
Hantar sumber | Pemain boleh menghantar sumber kepada mana-mana pemain yang lain. | Pemain boleh menghantar sumber kepada diri mereka sendiri, perikatan mereka dan setiap perikatan di dalam gabungan yang sama. Tawaran di pasar tidak terikat dengan pengehadan ini. |