Travian Answers

Mulakan dengan soalan anda

Cari dengan menjawab soalan

Untuk mendapatkan jawapan, pilih kategori utama dan sub-katergori sehingga jawapan anda dipaparkanl di bawah. Jika persoalan anda masih tidak terjawab, anda boleh terus menghubungi kami.

Saya ada soalan berkenaan..

Mari lihat penerangan lanjut:

Cari dengan sitemap

Anda lebih suka mencari melalui sitemap biasa seperti yang digunakan pada laman web kegemaran anda? Tiada masalah, gunakan Answers sitemap-navigation untuk mencari jawapan anda.

Api dan Pasir - Wilayah dan Mata Kemenangan

Di dalam acara istimewa tahunan sejak tahun 2014, permainan ini menggunakan peta Eropah Purba dan dibahagikan kepada  87 wilayah. Di dalam acara istimewa 2017, Fire and Sand, peta kita lebih kecil dan terdiri daripada 401 x 401 jubin, berbanding 801 x 801 jubin di dalam versi yang biasa.

Wilayah, penempatan dan kawalan

Terdapat 87 wilayah bebas yang boleh dikawal oleh perikatan. Ini membolehkan mereka mengumpul mata kemenangan dan mengaktifkan kuasa purba (artifak).

Jadi, bagaimana caranya untuk anda menakluki sesuatu wilayah? Pertama, wilayah tersebut harus dibuka kuncinya. Ini berlaku sebaik sahaja 5 perikatan yang terbesar dan teratas di dalam wilayah tersebut mempunyai jumlah sekurang-kurangnya 10,000 populasi di dalam wilayah tersebut. Populasi perikatan lain, pemain tanpa perikatan, yang sedang bercuti atau yang digantung, serta kampung Natar tidak diambil kira. Sebaik sahaja wilayah tersebut dibuka kuncinya, ia tidak boleh dikunci semula, walaupun populasi perikatan jatuh di bawah 4,000.

Anda hanya boleh membuka kampung baru di wilayah yang telah dibuka kuncinya atau yang berjiran dengan wilayah yang telah dibuka kuncinya. Satu-satunya pengecualian kepada peraturan ini adalah beberapa wilayah di bahagian tengah, di mana pemain baru dilahirkan dan di sini anda boleh membuka kampung baru pada bila-bila masa.

Sekiranya salah satu perikatan di dalam wilayah yang telah dibuka kuncinya berjaya mencapai lebih 50% populasi di dalam wilayah tersebut (hanya 5 kampung perikatan yang teratas di dalam wilayah tersebut diambil kira), perikatan tersebut akan mula mengawal wilayah tersebut. Ini memakan masa 24 jam. Sekiranya mereka berjaya memegang majoriti, mereka dapat mengawal wilayah tersebut.

Maklumat mengenai populasi wilayah dan pecahan 5 perikatan yang teratas ada ditunjukkan di tab Statistik > Wilayah dan di mana-mana Kedutaan yang ada di wilayah tersebut. Sila ambil perhatian bahawa lajur "Populasi wilayah" di dalam statistik menunjukkan populasi perikatan yang teratas di dalam wilayah tersebut, bukan jumlah populasi di dalam wilayah tersebut.

Di bawah ini adalah gambaran keseluruhan mekanik wilayah:

Status wilayah

Cara mencapainya

Kesan

Terkunci

Pada permulaannya, semua wilayah dikunci.

Tidak boleh membuka kampung melainkan jirannya wilayah yang telah dibuka kuncinya atau salah-satu wilayah di bahagian tengah.

Terbuka kuncinya

5 perikatan teratas di dalam wilayah perlu mencapai jumlah populasi sebanyak 10,000 populasi di dalam wilayah tersebut.

Boleh membuka kampung dan dipertandingkan. Tidak boleh dikunci semula.

Dipertandingkan

Salah satu perikatan perlu mencapai lebih daripada 50% daripada jumlah populasi 5 perikatan teratas di dalam wilayah tersebut.

Boleh turun taraf kepada terbuka kuncinya sekiranya perikatan tersebut hilang majoriti.

Selamat

Perikatan tersebut perlu memegang majoriti tersebut selama lebih daripada 24 jam secara berterusan.

Ahli perikatan yang mengawal boleh mengaktifkan kuasa purba wilayah tersebut (jika ada) dan perikatan tersebut menerima mata kemenangan.

Kuasa purba dan mata kemenangan

Semua ahli perikatan yang mengawal wilayah tersebut mendapat manfaat daripada kuasa purba wilayah tersebut, jika ada. Untuk mengaktifkan kuasa purba, pemain tersebut perlulah mempunyai Perbendaharaan tahap 10 (bagi kuasa yang kecil dan yang berkaitan dengan kampung) atau 20 (bagi kuasa yang berkaitan dengan akaun). Anda boleh mengaktifkan kuasa tersebut di dalam mana-mana kampung; tidak semestinya terletak di dalam wilayah yang sama dengan kuasa tersebut.

Anda boleh mengaktifkan satu kuasa sahaja di setiap kampung, tetapi hanya satu kuasa boleh digunakan bagi satu akaun. Sebaik sahaja diaktifkan, kuasa tersebut akan bertahan selama 24 jam, selepas itu ianya boleh diaktifkan semula sekiranya perikatan tersebut masih memegang wilayah itu. Satu pengaktifan percuma bagi sehari; setiap pengaktifan tambahan mempunyai kos sebanyak 5 (bagi kuasa kampung) atau 10 (bagi kuasa akaun) Emas.

Kuasa tersebut boleh dinyahaktifkan dengan keadaan-keadaan yang berikut:

  • Sekiranya anda keluar daripada perikatan anda
  • Sekiranya anda kehilangan kampung di mana kuasa itu diaktifkan
  • Sekiranya perikatan anda hilang kawalan terhadap wilayah yang memegang kuasa itu

Kuasa purba, walaupun sangat berguna, bukanlah satu-satunya manfaat mengawal wilayah. Sekiranya anda mahu menang, perikatan anda perlu mengumpul mata kemenangan. Setiap hari sesuatu perikatan mengawal sesuatu wilayah, perikatan tersebut akan mendapat mata kemenangan. Jumlahnya bergantung pada wilayah:

  • Kuasa unik – 10 mata sehari
  • Kuasa besar – 30 mata sehari
  • Kuasa kecil – 50 mata sehari
  • Tiada kuasa – 100 mata sehari

Perikatan yang mengumpul paling banyak mata kemenangan di penghujung permainan, menang. Acara istimewa Fire and Sand ini berlangsung selama 200 hari dan tiada Keajaiban Dunia.


Translation missing: Hasyourquestionbeenanswered

Ya   Sederhana   Tidak

Translation missing: Wastheanswereasyunderstandable

Ya   Sederhana   Tidak

Translation missing: Wasthetranslationrightandunderstandable

Ya   Sederhana   Tidak